U Erste banci kontinuirano brinemo o sigurnosti usluga koje pružamo, da bi vaše iskustvo bankarenja bilo što bezbrižnije. Što sve radimo?
Banka ima nekoliko timova koji su zaduženi za vašu sigurnost. Brinemo o ispravnoj identifikaciji korisnika, automatski vas odjavljujemo nakon perioda neaktivnosti i uspostavili smo niz aktivnosti i alata kojima održavamo sigurnost cijelog sustava. I vi ste važna karika u njemu. Pročitajte više o ovoj važnoj temi i saznajte kako se zaštiti od sigurnosnih prijetnji u digitalnom svijetu.
Naučite prepoznati prijevaru
„Ako zvuči predobro – vjerojatno nije istinito“
Prevaranti nikada ranije nisu bili ovako domišljati u pokušaju da dođu do vaših podataka i zlouporabe ih. Ipak, da bi u tome uspjeli trebaju i vašu pomoć. Zato je važno znati prepoznati sumnjive ponude.
Vrste prijevara
Uvijek provjerite recenzije prije kupnje, plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge i čuvajte se oglasa koji nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode. Prevaranti često tvrde da nešto žele kupiti i nude vam da će sami platiti dostavu. Šalju vam poveznicu s lažne stranice neke od dostavnih službi, a od vas traže da upišete podatke s kartice ili tokena. Ako prodajete nešto na online trgovinama (Njuškalo, Moje krpice, Facebook Marketplace i sl.), IBAN je jedino što trebate podijeliti s potencijalnim kupcem da bi vam on mogao uplatiti novac.
Tzv. phishing prijevare su one prilikom kojih prevarant izradi lažnu stranicu i predstavlja se kao pouzdana institucija (pošta, banka, Porezna uprava). Šalje vam SMS poruku ili e-mail i pokušava vas uvjeriti da otvorite poveznicu i upišete svoje podatke. Ove poruke često imaju pravopisne i gramatičke pogreške, pozivaju na brzu reakciju, a internetska stranica na koju vodi poveznica ima sumnjiv URL i domenu. Primjeri takvih prijevara su lažno sufinanciranje troškova stambenog pitanja ili lažni povrat poreza.
Najčešće investicijske prijevare uključuju ulaganje u kriptovalute, dionice, obveznice ili plemenite metale. Ove prijevare možete prepoznati po tome što obećavaju brzu i značajnu zaradu, ponuda je dostupna na ograničeno vrijeme i samo vama. Najčešće se odvija telefonskim pozivima. Nakon što žrtva pristane na lažnu zaradu, napadač od nje traži da instalira aplikaciju za pristup, kako bi mogao vidjeti i koristiti njen uređaj. Ako na računu nema novca koji bi ukrao, prevarant račun može koristiti i da preko njega prenosi novac. Budite sumnjičavi prema ponudama koje obećavaju sigurnu investiciju, zajamčen povrat i veliku dobit. Uvijek tražite nepristrani financijski savjet prije nego uložite sredstva.
Iskočio vam je oglas koji tvrdi da ste osvojili nagradu? Ili ste možda primili poziv u kojem vas obavještavaju da ste osvojili nagradu i da morate samo potvrditi svoje podatke? Dobro razmislite – jeste li uopće odigrali tu nagradnu igru? Uostalom, za uplatu nagrade dovoljan je vaš IBAN.
Prevaranti ciljaju žrtve na stranicama za upoznavanje i društvenim mrežama. Prvo žele zadobiti vaše povjerenje, a onda traže novac, darove ili osjetljive podatke o bankovnom računu / kreditnoj kartici. Nikada im nemojte slati novac, podatke o kartici i računu ili kopiju osobnih dokumenata. Također, nemojte s drugima dijeliti nikakav kompromitirajući materijal koji bi mogao poslužiti za ucjenjivanje.
Telefonska prijevara prilikom koje vas prevaranti pokušavaju navesti da im pošaljete novac i otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke. Budite oprezni ako primite neočekivani telefonski poziv. Nemojte pretpostaviti da je pozivatelj legitiman samo zato što ima vaše osnovne informacije. One se često mogu pronaći online.
Vrsta prijevare kod koje je žrtva zaposlenik, koji je platio lažni račun ili proveo neovlašteni prijenos s računa tvrtke. Prevarant zove ili šalje poruke predstavljajući se kao direktor ili član uprave tvrtke. Od zaposlenika traži da ne slijedi redovne autorizacijske postupke jer se radi o osjetljivoj situaciji i traži hitno provođenje plaćanja. Tvrtke se trebaju pobrinuti da zaposlenici budu informirani i upoznati s potencijalnom prijevarom. Zaposlenici trebaju poštovati sigurnosne procedure za plaćanja i nabave.
Ova vrsta prijevare događa se kad se prevarant uspije ubaciti u komunikaciju između dvije tvrtke. Traži da se bankovni podaci promijene i inzistira na uplatama na „novi IBAN“. Naravno, novi IBAN i račun u potpunosti kontrolira prevarant.
Igrajte na sigurno
Ne koristite istu lozinku za sve servise
Instalirajte aplikaciju za mobilno bankarstvo isključivo iz trgovina Google Play ili AppStore
Ne dijelite lozinke i pristupne podatke s drugima
Pristupajte George Webu i NetBankingu samo preko službene stranice banke
Redovito ažurirajte mobitel i računalo
Ne koristite online bankarstvo i ne unosite osjetljive podatke dok ste spojeni na javnu Wi-Fi mrežu
Instalirajte antivirusni softver
Pratite aktivnost na svojim računima i ako primijetite bilo što neobično – kontaktirajte banku
Ne objavljujte osobne podatke na internetu, peticijama ili sumnjivim nagradnim igrama
Što napraviti ako trebate pomoć:
- Ako mislite da je vaš uređaj zaražen, ovdje slijedite upute
- Ako ste izgubili mobitel na kojem ste koristili George i mBanking ili vam je uređaj ukraden, javite nam se na erstebank@erstebank.hr ili na 0800 7890
- Ako mislite da ste žrtva prijevare, odmah nam se javite na iznad spomenute kontakte ili dođite osobno u poslovnicu.
Erste Cyber Guardian
Čuvar vaše sigurnosti
Pokretanjem ovog projekta napravili smo važan iskorak u jačanju sigurnosnih kapaciteta banke i podizanju razine znanja i svijesti o kibernetičkim prijetnjama.